Tuesday, June 23, 2009

Audi quattro - history




Putine masini au captat imaginatia publicului sau au stabilit o "nişă" pentru un producător, precum a facut originalul Quattro pentru Audi. Într-adevăr, acum, termenul quattro (cu litera mica 'q') se aplică la orice Audi cu tractiune integrala.
Aceasta, însă, este masina de la care a început totul pentru uzina din Ingolstadt. Interesul pentru quattro a fost trezit de intarzierea cu care a fost lansat TT-RS, care este propulsat de un motor in 5 cilindri-turbo, la fel ca si originalul. Ambele autoturisme au avut debutul la Salonul Auto de la Geneva, Quattro in 1980, TT-RS in 2009.
Quattro a fost construit intre 1980 si 1991 si a avut de-a lungul timpului trei versiuni de motorizare. Toate dupa arhitecura "cinci cilindri-turbo", incepand cu o cilindree de 2.144 cmc -10v (1980-1987), inainte de a primi cativa cmc in plus la 2.226 cmc (1987-1989); de asemenea a crescut cuplul la turatii joase. Revizuirea finala (1989-1991) a presupus acelasi propulsor de 2.226 cmc, insa de aceasta data cu 20 valve DOHC.
In timp ce pe sosea masina in sine era un fel de revolutie, in lumea raliurilor si-a demonstrat adevaratul potential. Capodopera tehnica a celor de la Audi a fost capabila sa exploateze la maxim regulile Grupei B, cu ajutorul tractiunii integrale lasandu-si rivalii cu mult in urma.
Exact ca si masinile de serie, Quattro-ul pentru raliuri a primit de-a lungul vietii sale un numar insemnat de actualizari. Rezultatul final al acestor actualizari a fost modelul aerodinamic Sport Quattro S1. In anul 1986, acest model ajunsese la o putere aproximativa de 441 kW (600 CP). Acesta este considerat a fi cel mai puternic bolid din istoria WRC.
Echipa de uzina Audi s-a retras din WRC la sfarsitul sezonului 1986, dar masina a continuat sa castige notorietate prin victoriile sale de la celebrul Pikes Peak International Hill Climb din Colorado. Audi a castigat acest eveniment de trei ori consecutiv (1985-1987). Aceasta include si doborarea recordului mondial de catre Bobby Unser (1985) si Walter Röhrl (1987).
Pentru a reflecta asupra quattro, trebuie sa privim proportiile sale nepotrivite si formele patratoase, dar si sa admiram pur si simplu dibacia tehnica pe care masina o poseda. quattro a lasat o mostenire de durata pentru Audi si pentru lumea WRC.
Istorie
Ingolstadt, 22-02-2005 : "Am vrut sa creem impresia unei masini "lipite de asfalt" - mai degraba capabila decat eleganta. Si acest concept formal s-a justificat ca fiind eficient, corect si credibil" - Acestia au fost termenii cu care Hartmut Warkuss, cel ce a fost seful de proiectare la acel moment, a descris mai tarziu primul quattro. Derivat din Audi 80 Coupe, dar cu o caroserie cu muchii ascutite, a fost prezentat jurnalistilor pe 3 martie 1980, in interiorul unui patinoar aproape de locul unde se tinea Salonul Auto de la Geneva.
Noul coupe cu 5 locuri avea un ampatament compact de 2.544 mm si o lungime totala de 4.404 mm. Avea jante din aliaj de 16 inci, construite de Fuchs. Ferdinand Piech era constient de faptul ca va scrie cu ajutorul acestui model un nou capitol in ingineria autovehiculelor. Cuvantarea domniei sale s-a terminat cu fraza : "Astazi luati parte la premierea tractiunii integrale pentru automobilele de serie."
Modelul quattro - numele a fost ideea lui Walter Tresser - a fost primit cu entuziasm : caracterul sportiv si revolutionarul concept de tractiune a convins imediat jurnalistii. Motorul sau in cinci cilindri-turbo, cu o capacitate de 2.144 cmc, dezvolta o putere de 200 CP la presiunea maxima de 0.85 bar si atingea cuplul de 285 NM la 3500 de rotatii pe minut. Quattro cantarea 1.290 kg si sprinta de la 0 la 100 km/h in 7.1 secunde, iar viteza maxima era de 220 km/h. Tractiunea permanenta, ferma, setarile sport ale suspensiei si designul interior functional au facut acest model sa fie un adevarat bolid.
quattro a luat imediat loc in topul programului de productie al celor din Ingolstadt in acelasi an - nu numai in materie de performanta, ci si ca pret de vanzare: 49.900 Marci Germane. In ciuda pretului ridicat, cifrele de vanzari au explodat atunci cand primele masini au ajuns in showroom-uri in noiembrie 1980. In primii doi ani ai ciclului de productie ai modelului, aproape 2000 au iesit de pe linia de montaj individuala N2 din Ingolstadt. Primele 400 modele au facut dovada ca regulile Grupei 4 - WRC au fost respectate.
Originalul quattro, asa cum ii spun fanii acum, a ramas in productie pana in 1991; in aceasta perioada au fost construite 11.543 masini. In primii ani de productie, interiorul a devenit constant mai sofisticat ca materiale, dar au aparut si schimbari tehnice minore, cum ar fi display-ul digital sau ABS-ul. O actualizare a avut loc in toamna lui 1987 si presupunea diferentialul central Torsen si o usoara crestere a cuplului la turatii joase. In 1989 puterea a crescut la 220 CP prin instalarea unui nou sistem cu 4 supape pe cilindru; de asemenea viteza maxima a crescut la 230 km/h.
Un model special in istoria quattro a aparut in 1984, si inca se bucura de o reputatie legendara: a fost modelul Sport quattro al carui ampatament a fost redus la 2.204 mm si era propulsat de un motor turbo nou dezvoltat, cu 4 supape pe cilindru si cu blocul motor din aluminiu; acesta avea o putere de 306 CP. Desi era o masina de serie, folosirea materialelor precum Kevlar-ul si a altor materiale pentru scaderea greutatii a confirmat ca acest model era de asemenea un competitor serios in lumea raliurilor. 224 de masini au fost construite si Audi a facut demersuri pentru a omologa intrarea modelului in Grupa B. Pretul de achizitie a fost de asemenea suficient pentru a asigura o oarecare exclusivitate: 203.850 DM.
Walter Röhrl castiga la Pikes Peak acum 22 de ani
Statistica spune urmatoarele : Audi castiga autoritar in 1987, cu o masina de 600 CP, o faimoasa cursa de 19,99 km, cu 156 de viraje. De asemenea, Audi castigase si in 1985 si 1986 aceasta cursa.
Ingolstadt, 11-07-2007 Din multitudinea de curse castigate de Audi in anii '80, ultima este memorabila: in urma cu 20 de ani, pe 11 iulie 1987, Walter Röhrl si Audi-ul Sport quattro S1 castiga Pikes Peak Hill Climb in Colorado, Statele Unite ale Americii.
Urmand retragerea celor de la Audi din Campionatul Mondial de Raliuri, in anul precedent, acest succes a marcat tranzitia conceptului “Vorsprung durch Technik” (Progres prin Tehnologie) in productia de serie. Dupa ce compania s-a retras din lumea raliurilor, tehnologie quattro si-a continuat marsul triumfator pe sosele - Audi a vandut in jur de 2,5 milioane masini cu tractiune integrala permanenta pana in prezent.
Walter Röhrl si Audi, cel mai bun sofer si cea mai buna echipa de raliuri la acea vreme, s-au bucurat de o relatie de lunga durata. Röhrl, campionul mondial din 1980 si 1982, s-a alaturat echipei din Ingolstadt in 1984, cand brandul celor 4 cercuri deja domina intreaga lume a raliurilor. Sistemul cu tractiune integrala permanenta a depasit cu mult tractiunea pe puntea spate, cu care erau dotate modelele concurente. La doi ani dupa primul test al sistemului quattro, la sfarsitul anului 1980, Audi deja isi adjudecase Titlul Mondial la constructori. Finlandezul Hannu Mikkola a castigat Titlul Mondial la piloti in 1983, ca in anul urmator Audi sa castige ambele titluri, cu suedezul Stig Blomqvist, care a dominat autoritar.
Din 1984 rivalii Audi - Peugeot, Lancia, MG si Ford - au introdus de asemenea tractiunea integrala, pentru a concura cu noul model, Sport quattro, al carui ampatament a fost redus la 2.220 mm. Regulile impuse de fosta Grupa B au restrictionat modelele in materie de tehnologie; concurenta acerba a fost in jurul motoarelor de 500 CP. Era supercar-urilor s-a terminat in 1986, cand Audi s-a retras din Campionatul Mondial.
Cu scopul de a familiariza populatia SUA cu "arta ingineriei"(sloganul in SUA), Audi a intrat in cea mai cunoscuta cursa de "hill-climb" pentru prima data in 1984 - "Cursa catre nori" la Pikes Peak in Colorado. Are 4.301 metri altitudine, este in Muntii Stancosi si este denumita dupa exploratorul Zebulon Montgomery Pike, care l-a cartografiat din ordinul Armatei Statelor Unite. Prima cursa a avut loc in 1916 si ulterior avea loc regulat, in general de Ziua Nationala, pe 4 iulie. La inceputul anilor 1980, organizatorii au introdus o categorie pentr masinile de raliuri - o scena ideala pentru brand-uri high-tech ca Audi.
Circuitul Pikes Peak este unic. The International Hill Climb, cum este cunoscuta oficial intrecerea, are loc intr-un mediu unde racer-ii de munte se simt ca acasa. incepe la o altitudine de 2.866 m la Crystal Creek, si drumul catre varf masoara 19,99 km si are o inclinare medie de 7%. Pista are 156 de curbe, acoperite de un strat de pietris si nisip rosu sub care se afla un strat solid de argila solida. Pista este lata de 6 metri, si poate ajunge pana la 15 metri in viraje; nu exista parapet. In sectiunea superioara, circuitul serpuieste pe marginea unei prapastii de 1800 metri.
Exact ca in WRC, Audi a stralucit inca de la inceput: in 1984, Michelle Mouton a teminat pe locul 2, la volanul unui Audi Sport quattro, in ciuda unor probleme tehnice; in anul urmator frantuzoaica a castigat. In 1986, legenda motorsport-ului din America, Bobby Unser, a stabilit un nou record in Sport-ul quattro S1 : 11:09:22 minute.
Modelul S1, cu care Röhrl a participat ca unicul pilot Audi in 1987, era o piesa de arta a functionalitatii si performantei in lumea raliurilor : motorul de 2,1 litri, 5 cilindri-turbo, instalat longitudinal in partea din fata a masinii avea o putere de 600 CPla 8.000 RPM, si 590 NM la 5.500 RPM. In partea de sus a Pikes Peak, puterea care era disponibila ar fi fost in jur de 450 CP. Puterea motorului era transmisa rotilor printr-o cutie cu 6 viteze, ce folosea principiul ambreiajului dublu ( pionierat de Audi ) si transmisia integrala quattro echipata cu trei diferentiale. Jantele de 16 toli erau incaltate de anvelope Michelin. Fiindca traseul este exclusiv in urcare, Audi a folosit un sistem de franare usor. Caroseria era de asemenea usoara: aproximativ 1000kg. Desi alcatuita in principal din plastic si foi de otel, aceasta avea un rol important in mentinerea masinii pe traseu si era dezvoltata special in "tunelul de vant".
Wlater Röhrl a fost profund emotionat si fericit in acelasi timp dupa victoria sa, si a izbucnit in lacrimi. Mai tarziu a declarat : "Tot ce pot spune este ca a fost grozav sa particip. A fost nebuneste, dar adesea tocmai lucrurile nebunesti sunt cele mai bune in viata. Acesta este 'varful' care poate fi atins cu o masina de raliuri."
Remarcabil succes pe drum
Röhrl si Audi au continuat sa lucreze impreuna cativa ani buni, cu dublul campion mondial avand un rol important in dezvoltarea tehnologiei quattro. Incepand cu 1982, Audi a mai introdus sistemul quattro pe 5 modele din gama, pe langa legendarul Ur-quattro din 1980. In 1988 a urmat Audi V8, ce avea quattro in standard si deschidea noi usi prin folosirea motorului V8 ce dezvolta 250 CP. In forma sa pentru curse, modelul a castigat German Touring Car Masters - inca o dovada a suprematiei quattro in lumea motorsport-ului.
Apoi in 1990 urmeaza modelele "S", care sunt toate dotate cu sistemul quattro, si au jucat de asemenea un rol important in cultivarea sportivitatii marcii. Dupa aceea Audi a lansat o serie care detinea un nivel de sportivitate si mai ridicat, si anume seria "RS". Din 1995, puternicele motoare TDI sunt disponibile cu tractiune quattro - inca o combinatie armonioasa.
In 1999 principiul tractiunii integrale a fost implementat clasei compacte. Puterea produsa de motorul instalat transversal a fost distribuita de un unitate electronica de transmisie la modelele A3, TT si TT Roadster. Din 2003 TT a fost dotat cu inovativa cutie DSG cu dublu-ambreiaj, care era in principiu aceeasi cu cea folosita de Walther Röhrl cand a castigat la Pikes Peak. O alta inovatie si-a facut debutul in 2005, cu modelul RS4 - distributia asimetrica a cuplului cu ajutorul unui diferential Torsen mecanic ( raportul fata-spate este 40:60 ).
Doua lucruri ilustreaza perfect suprematia sistemului quattro dezvoltat si implementat de Audi:
1) Audi este liderul mondial al modelelor premium dotate cu sistemul quattro vandute
2) Din 1980 pana astazi, brand-ul a produs nu mai putin de 2,5 milioane modele cu sistemul quattro
In continuare o sa expun cateva fotografii cu modelele descrise mai sus.




















No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...