Sunday, May 30, 2010

A fi sau a nu fi ... Sir William

Acesta este partea a doua din seria de articole "A fi sau a nu fi ... " si, dupa cum v-ati dat seama, astazi o sa vorbesc despre o masina lansata cu mare fast in Regatul Unit. Desi numele "Sir William" din titlu va indreapta gandul spre poetul si dramaturgul William Shakespeare, vreau sa va anunt ca nu asta a fost intentia mea. Eu vreau doar sa atrag atentia asupra unei anumite categorii de automobile, in general apreciata de cei mai fanatici sustinatori ai conservatorismului. Acum este clar ca subiectul este legat ori de un Bentley, ori de un Rolls-Royce. Mai precis, masina din aticolul de astazi este noul si mult-asteptatul Bentley Mulsanne. (intr-un articol viitor o sa incerc sa prezint si Rolls-Royce-ul Ghost - de asemenea o capodopera a ingineriei britanice).
Pana nu demult, numele acestei noi perle a brandului Bentley, aflat sub patronajul concernului VW, nu-mi sugera nimic. Dupa ce m-am documentat, am aflat ca acest model, ca si precedentul model din gama limuzinelor Bentley a primit numele unui viraj al circuitului de la Le Mans (modelul ce va fi inlocuit este Arnage). Prin adoptarea acestor nume pentru automobilele produse, Bentley evidentiaza mostenirea celor sase victorii in Cursa de 24 de ore de la Le Mans dar si pasiunea pentru putere si viteza.Majoritatea expertilor auto le reprosau conducatorilor marcii engleze ca masinile produse nu sunt decat niste VW Phaeton modificate, recarosate, pentru a economisi cat mai multi bani in procesul de productie. Tocmai de aceea, directorul trimis de VW la Bentley, Franz-Josef Paefgen, a hotarat ca Mulsanne-ul sa imprumute cat mai putine componente de la suratele de concern si a concentrat atat productia subansamblelor cat si a masinii in uzinele de la Crewe. Astfel, Bentley isi intareste imaginea de constructor britanic conservator, asa cum era inainte de a fi preluat de VW. Destul cu detaliile de productie. A venit vremea sa ne indreptam privirea asupra masinii.

Designul noului Bentley Mulsanne este o imbinare armonioasa de sportivitate, soliditate si eleganta hand-made. Cu o parte frontala dominata de grila radiatorului, flancata de farurile rotunde incercuite de inele cromate si semnalizarile separate, Mulsanne-ul pare o versiune moderna a modelelor S-Type din anii '50. Celebrul "flying B" retractabil aflat pe grila radiatorului este acum optional.
Capota lunga, consola frontala scurta si lunga consola spate lasa o impresie de putere, consolidata de "umerii" proeminenti si liniile ascutite ce merg gratios de pe aripile fata pe cele spate. Jantele unice de 20 inci (optional 21 inci) accentueaza atitudinea sportiva a masinii. Caracterul sportiv este intarit de fantele de aerisire din aripile fata si gurile de evacuare ovale, de dimensiuni foarte generoase. Caroseria este produsa intr-o noua sectie a fabricii din Crewe, unde abilitatile traditionale de prelucrare a metalului, dezvoltate de peste sase decenii, sunt inca utilizate la scara larga in decursul celor noua saptamani de fabricatie. Desi aceste procedee reprezinta tocmai opusul productiei de automobile moderne, ele sunt in esenta parte din identitatea Bentley. Si daca tot nu sunteti multumit de gradul de exclusivitate al masinii, aveti la dispozitie o infinitate de alegeri datorita celor 114 culori (care variaza de la extraordinarele culori "vintage" la vopsea satinata speciala, finisaje perlate) si combinatii de doua culori.Cele mai noi tehnologii disponibile pentru masina sunt discret plasate in interiorul somptuos al Mulsanne-ului. Masina este dotata cu un sistem multimedia cu hard disk de 40 Gb, inzestrat cu navigatie prin satelit, compatibilitate fisiere audio/video, date personale, telefon si conectivitate Bluetooth. Caseta superioara a bordului contine un ecran tactil de 8 inci, ascuns in spatele unei clapete actionabila electric. Un magnific sistem audio cu 14 difuzoare si magazie de 6 CD-uri este oferit standard, in timp ce sistemul audio premium 'Naim for Bentley' va fi oferit ca optional. Acesta promite cifre extraordinare, cum ar fi cel mai puternic amplificator disponibil intr-o masina (2200 W) si 20 difuzoare special create, toate acestea pentru o senzatie acustica inegalabila. Un sistem personalizat de intrare keyless permite configuratii multiple pre-programate si seteaza automat posturile de radio, cartea de telefon, scaunul (inclusiv ventilatie şi moduri de masaj, atât fata si spate), coloana de direcţie şi setarile centurii de siguranta si chiar actioneaza electric jaluzele geamurilor spate si lunetei. Ca o premiera, sistemul keyless operează cu manerele de otel inoxidabil ale usilor, care includ puncte de atingere pentru a iniţia comunicarea cu cheia pentru verificare si intrare. Bentley Mulsanne dispune de asemenea de sistemul 'Keyless Start', ce permite soferului sa porneasca masina de la butonul start/stop de pe consola centrala.
Calitatea materialelor folosite este "premium +", avand in vedere traditia care sta in spatele numelui Bentley. Designerul sef responsabil cu ambianta interioara, Robin Page, afirma ca procesul de fabricare al interiorului tine 170 ore, aproape jumatate din timpul total de fabricatie al unei masini. Acest timp foarte mare alocat interiorului mi se pare absolut justificat, pentru ca in comparatie cu rivalul RR Ghost, Mulsanne-ul are un interior mult mai agreabil (judecand dupa aspect, desigur; sper ca peste cativa ani, la urmatorul salon auto major de la noi sa ma conving si de calitatea materialelor).

Pentru acest model
, inginerii din Crewe au conceput un nou sasiu si au regandit celebrul motor V8 de 6,75 litri (6¾-litre V8). Rezultatele obtinute sunt impresionante : 505 CP si 1020 Nm disponibili de la 1800 Rpm. In afara de acestea, masina are in premiera pentru un vehicul amiral Bentley, o cutie automata cu 8 trepte, cu posibilitatea schimbarii vitezelor de pe volan.

In concluzie, Bentley s-a autodepasit lansand aceasta "perla a coroanei" care musca direct din clientela selecta a Rolls-Royce-ului. Creata "pentru bogati, nu pentru imbogatiti", Mulsanne este o limuzina care strange sub caroseria unica, toate virtutile unui 'flying B', fara niciuna din slabiciunile specifice marcii. Sunt sigur ca vanzarile or sa depaseasca niste valori ametitoare, pentru ca masina merita fiecare euro din totalul de 250.000 necesari achizitionarii modelului standard.




P.S. Acum foarte multi ani, cand circuitele de viteza erau dominate de doua mari nume, Bugatti si Bentley, Ettore Bugatti, cunoscut drept un militant pentru scaderea in greutate a masinilor acelor vremuri, spunea despre vehiculele rivale de la Bentley ca sunt cele mai rapide camioane (
"the world's fastest lorries")

Fotografii preluate de la www.netcarshow.com si www.autowp.ru

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...