Thursday, September 22, 2011

'Lose Two Cylinders, Gain Two Turbos, Take No Prisoners'


     Urmandu-mi obiceiul zilnic, si anume acela de a vizita aproape in fiecare seara Autoblog-ul, am dat peste un articol foarte interesant - test-drive-ul facut de americani cu noul BMW M5. Am fost atat de placut surprins de cuvintele yankeilor, incat am preluat subtitle-ul ca titlu pentru post-ul meu. Sper sa nu-mi sara americanii in cap cu drepturile de copyright.
     Anyway, trebuie sa va spun ca-mi place masina la nebunie. De fapt, 'la nebunie' e putin spus. Daca Forta celor 4 cerculete din Ingolstadt n-ar fi atat de puternica in mine, as indrazni sa afirm ca imi place mai mult M5-ul nou decat sedanul care ocupa 2-3 muschi pilieri din miocardul meu : Audi RS6. Si credeti-ma, ador RS6-le!
     Multi dintre cei care ma cunosc si citesc acest post, vor spune ca si Ipocrizia e puternica in mine (avand in vedere ca nu m-am ferit niciodata sa arat ca nu-s un mare fan al BMW-ului). Da, e adevarat, urasc in mare parte BMW-urile; dar nu pentru ceea ce sunt - fara indoiala, adevarate opere de arta din perspectiva unul sofer - ci pentru imaginea pe care o raspandesc soferii acestei marci la noi in tara (desi nu toti merita sa fie bagati in aceeasi oala). Si iar o sa ma injurati. O sa-mi asum inca o noapte de sughit, dar trebuia sa spun asta.
     Revenind la capitolul masini, vreau sa va prezint un pic impresiile mele cu privire la modelele M5. Pana la aparitia actualei Serii 5, singurul M reusit al bavarezilor mi s-a parut E34-ul din '89; poate din cauza ca a fost ultimul M5 propulsat de un 6-cilindri in linie, fabricat manual in totalitate SAU poate din cauza ca modelele ce au urmat nu mi-au facut cu ochiul absolut deloc. Multe aspecte legate de partea economica pot fi aduse in prim-plan. Spre exemplu, productia modelului E39 a fost mai mult un raspuns la aparitia pe piata a E55-ului AMG. Acelasi E39 n-a fost de fapt construit in divizia BMW M GmbH, ci a fost asamblat pe aceeasi linie de productie ca 'banala' Serie 5. E60-ul desenat de Bangle a primit o versiune Touring, in incercarea de a-i oferi utilitate unei masini care nu avea nevoie de asa ceva. Nu vreau sa aduc in discutie cifrele de vanzari ale modelelor E39 si E60, pentru ca banii obtinuti pe aceste masini au folosit la dezvoltarea genialului M5 actual. Acum o sa inchei discutia legata de arborele genealogic si o sa ma concentrez pe star-ul acestui post : M5-ul nume de cod F10.

     In momentul lansarii actualei Serii 5, am realizat ca M5-ul va fi 'The Next Big Thing'. Si va marturisesc, cand am vazut pe net primele fotografii cu bestia bavareza am realizat ca pronosticul meu a fost mai mult decat corect. Design-ul masinii este absolut, dar ABSOLUT GENIAL! Daca as fi CEO-ul BMW, i-as acorda o prima consistenta persoanei care a propus inlocuirea lui Bangle. Cred ca si voi sunteti de acord cu mine ca F10 este cu mult mai bun decat 'Bangle's best'. De asemenea, ar primi un bonus si persoana care a sugerat adoptarea filosofiei 'Joy' si pentru paleta de culori, intrucat majoritatea celor 20.000 de M5-uri E60 aflate in circulatie sunt vopsite in culoari anoste. In concluzie, acest nou bolid BMW emana in jurul sau aura acelui spirit pe care il invoca toti pasionatii ce vorbesc despre masinile italiene (more soul, less engineering). Din fericire, in cazul nemtilor acea sintagma a fost usor modificata in 'more soul, more engineering', un fel de 'mai mult, mai bun' al romanilor.

     Era cat se poate de evident faptul ca noul M5 va fi o bijuterie a tehnicii moderne. Nu era insa foarte clara modalitatea in care noul curent eco va afecta performantele masinii. Spre deliciul norocosilor care au virat deja 100.000 euro in contul BMW M GmbH, nevoia / obligativitatea de a respecta mediul a crescut performantele masinii. Pana la inceputul crizei, regula 'mai mult, mai bun' se aplica si in cazul motoarelor. Cel mai bun exemplu este chiar evolutia agregatelor de sub capota M5-urilor : E34 - 3.5 litri 6L, E39 - 5.0 litri V8, E60 - 5.0 litri V10. Dupa recesiune, majoritatea producatorilor s-au orientat spre cresterea randamentului motoarelor mici, in defavoarea motoarelor mari (vorbim de cilindree). F10-le a pierdut in timpul dezvoltarii doi cilindri, dar a castigat doua turbine. Eficienta a crescut simtitor, considerand cifrele oficiale BMW : 560 CP la doar 9.9 litri la 100 km consum mediu. Personal, am crezut in mirajul eco=bun, pana cand am aflat ca masina va dispune de un sistem Start/Stop. N-am nimic impotriva acestuia, chiar o consider o tehnologie utila, dar nu pentru acest gen de masini. Consider ca ar fi mult mai ecologic sa se impuna acest sistem pentru milioanele de masini de oras, decat pentru cele cateva menite sa readuca zambetul pe fata unui conducator plictisit de cele trei semafoare pe care le parcurge la volanul Yaris-ului sau in 30 de minute; bineinteles, vorbim de un zambet legal, in limitele de viteza pe drumurile publice, sau undeva in cadrul unui Track-Day, pentru impatimiti.
     Oricum, eco sau nu, sunt sigur ca performantele masinii sunt uimitoare. Va promit ca o sa va mai scriu despre ele atunci cand o sa am ocazia de a le testa pe viu. Nu va faceti sperante, asta inseamna NICIODATA.

     In viziunea mea, noul M5 este fara indoiala o masina extrem de reusita. Fata de concurentii directi, designul reprezinta acum un avantaj major. Sunt convins ca prin performanta cel putin isi egaleaza adversarii, daca nu cumva ii depaseste. Asta pana cand o sa apara viitorul RS6, de care sunt sigur ca n-o sa ma dezamageasca. Ce pot spune mai mult despre acest M5? E frumos, e puternic, il vreau dar nu mi-l permit. Aaaaaaa, stiu ce o sa va spun. Cu siguranta este un 'future classic', care va fi apreciat foarte mult in vremurile in care ne vom incarca masina electrica wireless, in parcari speciale.
     Inginerii BMW au avut fara indoiala reteta succesului si au beneficiat si de ingredientele necesare. In plus, au folosit la urma piatra filosofala pentru a transforma otelul, aluminiul, fibra de carbon si pielea in aur. Aur mai pur decat cel de la Rosia Montana.



P.S.   Daca aveti posibilitatea de a va comanda un M5, faceti-o cum trebuie si alegeti cutia manuala cu 6 trepte. Va garantez ca va va oferi satisfactiile asteptate de un sofer adevarat. Lasati DCT-ul cu 7 viteze la o parte. Padelele sunt pentru circuit, pentru cronometre, pentru timpi masurati in zecimi de secunda. Pilotii adevarati au condus chiar si in Formula 1 cutii manuale. Si au ajuns legende - stiau ei ceva. Fiti si voi ca ei!




[Sursa : Autoblog / Wikipedia]

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...