Friday, September 3, 2010

Mercedes-Benz 500E - "Wolf in Sheep's Clothing"


Dupa ce au observat succesul tunerului AMG cu un sedan sport - AMG Hammer, conducatorii Mercedes-Benz au relizat necesitatea unui astfel de model sport pe piata. Pentru a acoperi acest gol, au incheiat un parteneriat Porsche pentru fabricarea unui sedan sport de clasa medie. In urma acestei colaborari, la Salonul Auto de la Paris din anul 1990 a fost lansat "lupul deghizat in mielusel", cum a fost alintat mai tarziu 500E-ul expus. Masina a devenit imediat foarte populara, iar liderii Mercedes hotarat ca modelul sa intre imediat pe linia de asamblare.
Intre 1991 si 1995, Mercedes-Benz au comercializat oversiune sport a modelului W124, denumita Mercedes-Benz 500E, dezvoltat impreuna cu inginerii Porsche.  Fiecare 500E era asambalat manual de inginerii Porsche in fabrica Rossle-Bau din Zuffenhausen, apoi trimis la uzina Mercedes-Benz dupa care se intorcea la Porsche. Acest ciclu de productie, ce presupunea plimbarea fiecarui automobil de la o uzina la alta tinea 18 zile. Intre 1991 si 1995 inginerii celor 2 firme au construit 10.359 automobile cu indicativul 500E ( 1990 - 46 unitati, 1991 - 2.566 unitati, 1992 - 4.416 unitati, 1993 - 1596 unitati, 1994 - 1735 unitati ). Denumirea de 500E a fost schimbata cu E500 in anul 1994, odata cu mici modificari aduse exteriorului masinii. Din acestea, 1505 super-sedan-uri au fost importate in Statele Unite ale Americii intre anii 1992-1994.
 
Sedanul era propulsat de un V8 aspirat natural de 4.973 cmc, cu 2 axe cu came si  32 valve, capabil de 326 CP (240 kW) si 480 Nm. Motorul era provenit de la roadsterul SL500 (R129), dar era modificat de inginerii Porsche. De asemenea, au fost imprumutate de la SL500 si componente ale sistemului de franare : discurile frana fata de 300 mm au fost instalate pe modelele din anul 1992 si cele de la inceputul anului 1993. Mai tarziu in 1993, acestea au fost schimbate cu discurile de 320 mm de pe SL600. Franele spate erau asigurate de discuri de 278 mm de la SL500. In Statele Uniteale Americii, 500E-ul era livrat full-option. Modelul a fost produs doar in configuratia sedan cu 4 locuri, avand scaune produse de Recaro (cele fata aveau functia de incalzire).

Modelul a fost foarte repede asociat cu un “lup deghizat in mielusel”, datorita performantelor uimitoare :  0–100 km/h (0–62 mph) in 5.5 to 6.0 secunde,si parcurgea un sfert de mila in 14.1 secunde, atingand o viteza maxima de 163km/h. Viteza maxima era limitata la 250 km/h, iar zona rosie a turometrului incepea la 6.000 rpm. Consumul era si el impresionant : 16.8 litri la 100 km in oras, iar extraurban acesta scadea pana la 13.8 litri / 100 km.

Cu atitudinea sa agresiva : mai lat cu 4 cm, mai jos cu 2 cm, spoiler redesenat, praguri modificate, cauciucuri mai late, 500E se departeaza de imaginea cuminte a fratilor mai mici. Datorita aspectului sau, numarului mic de automobile produse, si pedigree-ului unic, 500E este considerat deja un clasic al constructorului din Stuttgart.

500E / E500 a suferit cateva modificari in cei trei ani de viata. Modelele din 1992 si 1993 erau practic identice, cea mai notabila schimbare fiind un motor mai putin puternic pentru piata din America intre anii 1993 si 1994. E500-le din 1994 este mai usor de identificat datorita modificarilor estetice aplicate intregii game E-Class in acel an (proiectoare de ceata noi, grila si capota portbagajului). Motorul a ramas acelasi de pe 500E-ul din 1993. Modificarile ce au vizat performanta au fost : inlocuirea jentilor si a cauciucurilor, esapament modificat, si un ECU reprogramat, care a eliminat limita de 250 km/h (155 mph).

 
In anii 1993 si 1994, 12 modele E500 ‘Limited’ au fost dotate cu propulsorul M119 modificat de inginerii AMG, acestea devenind E 60 AMG. Specialistii AMG au marit capacitatea motorului V8, dar odata cu aceasta au crescut si puterea pana la 376 CP la 5.500 RPM si cuplul pana la 580 Nm la 3750 RPM, permitand masinii sa accelereze de la 0 la 100 km/h in 5.2 secunde, fata de cele 5,9 necesare 500E-ului. Cand a fost incetata productia sasiului W124, AMG a mai fabricat la comanda cateva modele E 60 AMG care aveau 399 CP si 615 Nm. Modificarile au vizat inlocuirea componentelor originale cu altele produse de AMG, incluzand suspensia, evacuarea, jante AMG - OZ de 17”. Multe din E 60 AMG-urile intalnite astazi sunt 500E-uri sau E500-uri trimise ulterior la fabrica AMG pentru schimbarea motorului cu cel de 6.0 litri. Modelele originale AMG contin codul “957AMG Technology Package” inclus in VIN (seria sasiului).
         
Productia lui E500 a incetat in aprilie 1995, sasiul W124 fiind inlocuit cu W210 - lansat in iunie 1995. Cererea de sedanuri sport in clasa mijlocie a crescut in urmatorii ani, si ca urmare a succesului 500E-ului Mercedes-Benz au hotarat ca pentru fiecare generatie de sedan-uri sa existe un model sportiv, construit in parteneriat cu tunerul AMG.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...